Nejlepší poloha pro klidný spánek

22.01.2021

Obecně se dá říct, že nejlepší spánková poloha je ta, při které se lidský organismus nejlépe zregeneruje. Další zobecnění je ovšem možné už jen s obtížemi. Ideální poloha je pro každého člověka jiná: na základě osobních preferencí, fyzických a lékařských faktorů. Univerzální řešení zkrátka neexistuje. Čtěte dál a dozvíte se víc o výhodách a rizicích spojených s různými polohami spánku.

Jak si vybrat správnou polohu pro spánek?

Výběr správné polohy spánku závisí na řadě faktorů. Patří mezi ně osobní preference i fyzické a lékařské faktory, jako jsou:

• věk

• bolesti zad a ramen

• spánková apnoe

• chrápání

• těhotenství

 

Změnit preferovanou spánkovou pozici je často náročné a člověk má ve spánku tendenci automaticky zaujímat polohu, které dosud dával přednost. Použití polštářů a opěrek zad vám může pomoci udržet si v noci novou pozici, i když se tomu podvědomí brání.

Spánek na boku – nejčastější pozice

Většina lidí dává přednost spánku na boku. Proč ale vůbec nějaká z poloh v populaci převažuje? Vždyť jedna ze studií věnovaných spánku ukázala, že děti spí stejnou měrou na boku, na zádech i na břiše. 

S rostoucím věkem ale stále větší počet lidí dává přednost spánku na boku s rukou pod hlavou (nebo až nad hlavou). V této pozici člověk v průměru stráví 55 % času v posteli. Výzkum naznačuje, že preference polohy na boku se s věkem zvyšuje v důsledku ztráty pružnosti páteře.

Lidé, kteří mají problémy se srdcem, se během spánku instinktivně vyhýbají poloze na levém boku – zřejmě proto, aby se vyhnuli nepohodlí a dušnosti. Jejich preferovaná poloha je tedy na pravé straně.

Spánek ve fetální poloze

Poloze na boku s koleny pokrčenými a přitaženými k tělu se říká fetální poloha (tedy „poloha plodu“ z latinského foetus) a spánek v této pozici má podobné výhody jako spánek na boku. Výzkumem bylo také zjištěno, že tato pozice významně snižuje problémy lidí, kteří trpí takzvaným syndromem spánkové apnoe (SSA). Spánek v poloze plodu bohužel některým lidem způsobuje bolesti nebo ztuhlost kloubů. Pro snížení tohoto nepohodlí je vhodné zaujmout relativně volnou (ne moc „sbalenou“) polohu, případně spát s polštářem mezi koleny.

Spaní na zádech

Spánek na zádech poskytuje nejlepší výchozí podmínky pro srovnání páteře a dává největší možnosti pro zdárné hojení zraněných končetin. Ani tato poloha se ale nedoporučuje každému.

Spaní na zádech zhoršuje projevy chrápání a syndrom spánkové apnoe. Rovněž není optimální pro lidi s pálením žáhy nebo gastroezofageálním refluxem (GERD). Ačkoli většina žen uvádí, že během těhotenství občas spí na zádech, nedoporučuje se tato poloha ani těhotným ženám, protože je spojována s možným samovolným potratem ve třetím trimestru.

 

Spánek na břiše

Pouze malé procento lidí dává přednost spánku na břiše. Dýchací pohyby hrudního koše totiž v této poloze vyžadují více energie, protože nádechy musí při nadzvedávání těla překonávat tíhu celého trupu. Dobře to ukazují výzkumy věnované spánku kojenců, které zjistily, že děti mají při spánku na břiše vyšší srdeční frekvence než při spaní na zádech. Mohou proto být náchylnější k syndromu náhlého úmrtí. Většina pediatrů proto doporučuje, aby děti spaly na zádech s hlavičkou na bok.

Pro pohodlnější spaní na břiše se doporučuje podložit pod pánev plochý polštář, aby nebyl na páteř v oblasti beder vyvíjen příliš velký tlak. Lepší vyrovnání páteře napomáhá rovněž spánek s plochým polštářem nebo zcela bez polštáře pod hlavou.

ZDROJ: Sleep.org; Foto: Unsplash.com